5/03/2010

Apa Nak Jadi Dengan Artis Kita...


Sakit. Sakit mata. Sakit hati. Sakit iman. Sakit semuanya bila melihat ketidaktentuan Malaysia hari ini. Melihat ketidaktentuan Islam kita hari ini. Melihat ketidaktentuan masyarakat kita. Melihat ketidaktentuan masyarakat ‘popular’. ‘Popular’ dalam tv, radio, majalah dan internet. ‘Popular’ dengan ‘keputihan kulit’, ‘kelangsingan badan’, ‘keayuan wajah’, ‘kecantikan rambut’. Menunjukkan ‘kebaikan’ memakai pakaian ‘adik’. Menunjukkan ‘keseronokan’ memegang tangan, berpelukan dan berbaring bersama antara lelaki dan perempuan di atas satu katil di atas tiket ‘berlakon’. Dedah sana, dedah sini. Buka sana, buka sini. Tutup yang sana, buka besar-besar yang sini pula. Yang tua sama seperti yang muda. Yang dah tua tak sedar diri. Yang masih muda merasa ajal masih jauh lagi. Artis-artis lelaki dan perempuan Islam yang melakukan demikian. Sama juga seperti kebanyakan personaliti tv. Seperti juga sebahagian pemimpin dan isteri pemimpin yang tidak kira berasal dari ‘pasukan’ bendera merah atau hijau atau biru. Di atas tiket ‘berlakon’, semua yang haram jadi halal. Yang halal diragui. Yang haram diyakini. Di atas ‘kesibukan masa’, arahan nafsu diberi laluan dahulu. Perintah agama ‘silalah beratur di belakang’.


Semua media menyiarkan ‘keayuan’ dan ‘kecantikan’ artis-artis kita. Artis-artis kita yang ber-cetak-kan Islam dalam Mykad mereka. Ya ber-cetak-kan Islam sebagai agama mereka. Tetapi mem-photostat-kan budaya orang barat kepada masyarakat kita melalui media. Menyerlahkan akhlak bak orang barat kepada masyarakat kita melalui media. Inilah sebenarnya fitnah yang maha dahsyat yang sedang menimpa masyarakat kita. Masyarakat remaja. Masyarakat kanak-kanak. Sehinggakan kanak-kanak hari ini telah di-mindset-kan dengan budaya kufur tersebut yang tanpa disangka dipromosikan oleh pemimpin2, artis2, personaliti2 tv kita. Tv dan radio menjadi saluran yang benar2 telah mengubah fitrah fikiran mereka. Fitrah yang telah Allah ciptakan sejak azali lagi yang mencintai kebaikan dan menjauhi perkara2 kebatilan. Fitrah fikiran yang bersih telah di-suci-kan dengan tontonan2 dan pandangan dosa serta mendengar perkara2 yang nyata sia2.

Bercampur perkara yang halal dengan perkara yang jelas haram. (Halal + Haram = Halam). Jika orang2 ini takut untuk melakukan sesuatu perkara yang ‘totally’ haram, maka dicampurkan sedikit perkara yang halal agar di-halal-kan juga perbuatan haram mereka. Namun yang silap laginya ialah mereka telah menganjurkan perkara yang halal tetapi tersengaja mencampurkan perkara yang haram. Menganjurkan konsert amal tetapi penontonnya, artisnya, tetamu VIP-nya melekehkan perintah simple menutup aurat. Perintah Allah supaya menjaga batas pergaulan dan percampuran antara lelaki dan perempuan disengajalupakan. Berpuasa penuh tiga puluh hari tetapi solat yang lima entah ke mana. Bersedekah bermacam-macam tetapi solat fardhu yang tak bermacam pun liat nak buat?. Menerbitkan filem2 islamik tetapi dia sendiri tak meng-islamik-kan diri selepas itu. Berceramah tetapi sambil itu mengutuk dan mencaci orang lain. Menyatakan adanya ketidakadilan dalam sistem kehakiman Islam tetapi aurat dirinya buat tak tahu pulak? Suatu bahagian dalam akhbar yang diterbitkan oleh orang Islam mengandungi tazkirah2 tetapi pada yang sama menerbitkan gambar2 artis yang jelas menggegarkan iman.

Jangan Hanya Jaga Diri!
Jaga Juga Diri Yang Lain!

"Dan sesungguhnya kita sekalian, sentiasa beringat dan berjaga-jaga." (Suray-Asy-Syua'ra' 26:56)

1 comment:

Nor Azhar said...

Nak kata marah...ntahlah...harap2 tulisanku ni bukan menandakan aku putus asa pada mereka...

Teman Maya